3: promocja
Główne założenia programu w 10 punktach
I. zaprojektować nowoczesną, wyrafinowaną wizualnie, dynamiczną i przyjazną stronę internetową uczelni
II. zbudować system informacji adresowanej do kandydatów oraz promocji ASP w mediach społecznościowych
III. wzmocnić promocję ASP w tradycyjnych mediach + promować uczelnię za granicami kraju
IV. promować uczelnię wykorzystując rangę i piękno budynków stanowiących jej siedziby + opracować wzory gadżetów i materiałów promocyjnych uczelni
V. nadać Zbrojowni Sztuki rangę ambitnej galerii sztuki + w części pasażu zorganizować stałą wystawę prac wybitnego twórcy
VI. nadać wydawnictwom uczelni najwyższy poziom + uzyskać dla nich najwyższą punktację naukową + rozpocząć publikację newslettera adresowanego do pracowników i studentów
VII. rozwinąć współpracę z władzami miasta i województwa
VIII. wspierać budowę Muzeum ASP oraz galerii autorskich
IX. powołać na uczelni dział wystawienniczy
X. otworzyć we wszystkich gmachach uczelni małe kawiarnie
Kontynuacja + Rozwój
Rozwinięcie głównych punktów programu PROMOCJA
1. Uczelnia w dobie niżu demograficznego robi zbyt mało, aby materiały promocyjne i informacyjne dotarły do zainteresowanych studiami absolwentów szkół średnich z całej Polski. Strona internetowa jest statyczna i przeładowana informacjami. Nie wyjaśnia w atrakcyjny i prosty sposób zawiłości struktury uczelni i programu nauczania oraz nie przekonuje o korzyściach płynących z jej ukończenia.
– zaprojektować nowoczesną, wyrafinowaną wizualnie, dynamiczną i przyjazną stronę internetową uczelni / umieścić na niej atrakcyjne i profesjonalnie przygotowane materiały ikonograficzne / wyselekcjonować, ujednolicić objętościowo i zredagować informacje kierowane do kandydatów
2. Niemal zupełnie nieskuteczna jest promocja uczelni w mediach społecznościowych. Jedynie niecałe 8% kandydatów jako źródło informacji o ofercie edukacyjnej ASP wskazało Facebook i Instagram, a przecież ze względów ekonomicznych Internet powinien mieć największy udział w promocji uczelni. W tej samej ankiecie tylko niecały 1% kandydatów podało jako powód wybrania Akademii kampanię promocyjną ASP.
– zbudować system informacji adresowanej do kandydatów oraz promocji ASP w mediach społecznościowych / zaprosić młodych absolwentów, którzy już zyskali uznanie, szczególnie wśród rówieśników, by opowiedzieli o swojej karierze / znacząco wzmocnić informację adresowaną do kandydatów, która kierowana jest bezpośrednio do szkół (szczególnie o profilu plastycznym) i uczelni
3. Niedomaga promocja ASP w tradycyjnych mediach. W przywołanej wyżej ankiecie radio, prasa, targi i reklama zewnętrzna nie stanowią źródła informacji o uczelni. Brak skutecznych działań promocyjnych powoduje, że wiedza o gdańskiej ASP także za granicą jest niemal żadna.
– wzmocnić promocję ASP w tradycyjnych mediach / skutecznie promować uczelnię za granicami kraju
4. Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku może być dumna z obiektów, które stanowią jej siedzibę. Na żadnej europejskiej uczelni nie prowadzi się codziennie zajęć dydaktycznych w zabytkowych budynkach tej rangi. Nie mniej istotną wartością jest ich historyczne i kulturowe osadzenie w centrum Głównego Miasta i Starego Przedmieścia. Niestety, dział promocji zupełnie nie potrafi się tym chwalić. Z kolei promocyjne gadżety nie przynoszą chluby uczelni artystycznej, w której strukturze są wydziały: grafiki i wzornictwa.
– promować uczelnię wykorzystując rangę i piękno budynków stanowiących jej siedziby / opracować wzory gadżetów i materiałów promocyjnych na miarę uczelni artystycznej / zorganizować dla studentów grafiki i wzornictwa konkursy na opracowanie ich projektów
– promować uczelnię wykorzystując rangę i piękno budynków stanowiących jej siedziby / opracować wzory gadżetów i materiałów promocyjnych na miarę uczelni artystycznej / zorganizować dla studentów grafiki i wzornictwa konkursy na opracowanie ich projektów
5. Nie powiodły się plany komercjalizacji części pasażu Zbrojowni. Zbrojownia Sztuki generuje wysokie koszty, a plany partnerstwa z biznesem i sponsoringu okazały się mrzonką. Zarazem wiele otwieranych w niej wystaw, przy minimalizacji wydatków, nie osiąga odpowiedniej rangi artystycznej.
– nadać Zbrojowni Sztuki charakter i rangę ambitnej galerii, na miarę toruńskiego Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, wspieranej ze środków miejskich, Urzędu Marszałkowskiego i ze środków MKiDN / w części pasażu zorganizować stałą wystawę prac wybitnego twórcy (na przykład obrazów Wojciecha Fangora finansowaną przez Fundację Rodziny Staraków)
6. Działalność wydawniczą uczelni charakteryzuje brak koncepcji redakcyjnej i edytorskiej oraz doraźność problematyki. Takimi publikacjami nie można zainteresować opiniotwórczych środowisk i w kraju, i za granicą. Wydawnictwa ASP w Gdańsku nie ma na ministerialnych wykazach punktacji naukowej książek i czasopism, dlatego publikacje uczelni nie przynoszą ich autorom punktów w ewaluacji. Uczelnia nie wydaje żadnego liczącego się periodyku, ani o zasięgu ogólnopolskim, ani nawet lokalnym (adresowanego do własnych pracowników i studentów).
– wprowadzić dyscyplinę w działalności wydawniczej uczelni i nadać jej najwyższy poziom naukowy, edytorski i graficzny / uzyskać dla wydawnictwa najwyższą punktację naukową przyznawaną przez Ministerstwo Nauki / rozpocząć publikację cyklicznego newslettera adresowanego do pracowników i studentów
7. Zdaniem urzędników miasta Gdańska i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego uczelnia odwrócona jest do nich plecami. Jeżeli nawet w tych ocenach jest doza przesady, to na pewno zrobiono niewiele, żeby współpraca z nimi przynosiła obu stronom wymierne korzyści. Kuleje również współpraca uczelni z biznesem. To, co udaje się w katedrach (szczególnie kierunków projektowych), na poziomie uczelnianym stanowi nieprzezwyciężoną trudność.
– przekonać władze miasta i województwa, że współpraca z ASP może przynosić obustronne korzyści / nawiązać z nimi bliskie stosunki i rozwinąć współpracę / wprowadzić nieodpłatne parkowanie samochodów nauczycieli akademickich przed budynkiem Zbrojowni / nawiązać i wspierać współpracę uczelni z biznesem
8. Dorobek dydaktyków i twórców wywodzących się z gdańskiej uczelni jest pokaźny. Uczelnia nie odwołuje się ani do tradycji szkoły sopockiej (i szerzej, do polskiego koloryzmu), ani do osiągnięć gdańskiej rzeźby (Stanisław Horno-Popławski, Franciszek Duszeńko).
– oprzeć promocję uczelni na szczytnych osiągnięciach jej dydaktyków i wywodzących się z niej twórców / podjąć próby zaangażowania podmiotów zewnętrznych do budowy Muzeum (kolekcji) ASP w Gdańsku / wesprzeć najwybitniejszych artystów w staraniach o otworzenie galerii autorskich
9. Odnotowuje się znaczne trudności organizatorów wystaw w ich realizacji i obsłudze. Obecnie w dużej mierze obciążają one pracowników dydaktycznych, którzy byli inicjatorami wystaw.
– powołać na uczelni dział wystawienniczy / wesprzeć organizacyjnie i fizycznie inicjatorów wystaw / wprowadzić ruchome godziny pracy pracowników technicznych
10. Brakuje niesformalizowanych przestrzeni wspólnych we wszystkich gmachach gdańskiej ASP: niewielkich barków/kawiarni, w których studenci i pracownicy mogliby spotykać się i rozmawiać w chwilach wolnych od zajęć albo tylko wypić kawę i kupić kanapkę.
– otworzyć we wszystkich gmachach uczelni kameralne bary/kawiarnie / wspierać organizacyjnie i finansowo niezależną studencką działalność kulturalną w tych miejscach (wystawy, koncerty, spotkania)