Latarnik Wyborczy 2024
Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku
Odpowiedzi – prof. Sławomir Witkowski
Preambuła 
Latarnik Wyborczy powstał z inicjatywy grupy członków IP ASP Gdańsk jako próba usystematyzowania i skonfrontowania oczekiwań osób pracujących w Akademii z proponowanymi programami wyborczymi kandydatki i kandydatów oraz jako narzędzie ułatwiające osobom elektorskim wyrobienie sobie własnej, niezależnej opinii na propozycję rozwiązań najbardziej nurtujących problemów naszej społeczności. Jednocześnie w przyszłości Latarnik stanowić będzie rękojmię realizowania programu zwycięzcy. 
Pytania zostały sformułowane z uwzględnieniem perspektywy różnych grup zawodowych Akademii (pracownicy dydaktyczni, naukowo-dydaktyczni, administracyjni, techniczni oraz studenci).

Pytania zostały podzielone na kategorie, które odzwierciedlają szerokie spektrum zagadnień, problemów i bolączek, z którymi przyjdzie się zmierzyć przyszłej/przyszłemu rektorze/rektorowi. 
1. Struktura uczelni
Pytanie otwarte, prosimy udzielić odpowiedzi opisowej do 2000 znaków. 
Jak widzi Pani/Pan przyszłą strukturę uczelni? Czy istnieje potrzeba jej reorganizacji? 

Nie widzę w najbliższej kadencji potrzeby powoływania nowego wydziału. Należy maksymalnie wykorzystać potencjał wydziałów istniejących. Natomiast w przyszłości generatorem poszerzenia oferty edukacyjnej uczelni powinny być studia podyplomowe:

Program 2: Akademia ust. 4. 

inicjować zakładanie studiów podyplomowych i stworzyć dla nich warunki lokalowe / ze studiów podyplomowych zrobić motor powoływania nowych specjalności i kierunków, przyczyniając się do poszerzenia oferty edukacyjnej

Powstanie nowego kierunku powinno być suwerenną decyzją każdego z wydziałów uczelni. Rektor na podstawie analizy zasadności takiej inicjatywy oraz oceny możliwości finansowych i lokalowych przychyla się do niej, bądź przedstawia warunki konieczne do jej realizacji. Otworzenie na Wydziale Grafiki pracowni animacji 3d i projektowania gier uważam za celowe. Widzę tu obszar współpracy międzywydziałowej. Jednak nie mniej ważne jest zmierzenie się ze sztuczną inteligencją:

Program 2: Akademia ust. 6. 

budować międzywydziałowe laboratoria naukowe i warsztaty twórcze wykorzystujące najnowsze osiągnięcia si / przeprowadzać szkolenia dla nauczycieli akademickich w zakresie szans i zagrożeń, jakie stwarza technologia AI dla procesów dydaktycznych  

Kwestii dublowania pracowni dotyczą: 

Program 2: Akademia ust. 2.

wprowadzić wyraźne rozróżnienie na dwa modele kształcenia: artystyczny i projektowy / studenci kierunków artystycznych powinni obowiązkowo zaliczać podstawy projektowania, prowadzone na wydziałach projektowych przez zatrudnionych w nich n­auczycieli (podstawy typografii, podstawy dizajnu 2d i 3d) / studenci kierunków projektowych powinni mieć obowiązkowe zajęcia z podstaw rysunku, malarstwa i rzeźby prowadzone na wydziałach artystycznych / wybór pracowni powinien być suwerenną decyzją studenta

Program 2: Akademia ust. 3.

nadać pracowniom międzywydziałowym charakter pracowni zawodowych uczących warsztatu, który jest podstawą tak w sztuce, jak i w projektowaniu / nadać im statut obejmujący zasady użytkowania i zabezpieczający przed arbitralnymi decyzjami administracyjnymi
Pytania zamknięte, prosimy udzielić odpowiedzi tak / nie / nie mam zdania.
• Czy przewiduje Pani/Pan powstanie nowego wydziału lub kierunku? 
Wydział NIE – Kierunek TAK
• Czy przewiduje Pani/Pan wprowadzenie do programów nauczania nowych przedmiotów związanych z nowymi technologiami (VR, 3D, gry komputerowe AI) w projektowaniu i działaniach artystycznych? 
TAK
• Czy zgadza się Pani/Pan ze stwierdzeniem, że promocja wydarzeń w Akademii wymaga większego scentralizowania, a Dział Promocji ASP powinien być rozbudowany i dofinansowany? (Jest to równoznaczne z odciążeniem poszczególnych wydziałów i kierunków w obowiązkach dotyczących promocji własnych inicjatyw.) 
TAK
• Czy widzi Pani/Pan potrzebę stworzenia osobnego stanowiska w Biurze Promocji dla osoby zajmującej się obsługą kanałów mediów społecznościowych naszej uczelni (Jest to równoznaczne ze zwolnieniem z tego obowiązku pracowników naukowo-dydaktycznych poszczególnych wydziałów)? 
TAK
• Czy widzi Pani/Pan potrzebę reorganizacji, uporządkowania toku nauczania? M.in. scalania niektórych katedr różnych wydziałów, niedublowania przedmiotów na różnych kierunkach? 
TAK
• Czy opowiada się Pani/Pan za możliwością wzajemnego korzystania z oferty dydaktycznej różnych kierunków i systemowym rozwiązaniem tej kwestii? 
TAK
• Czy planuje Pani/Pan zwiększenie liczby studentów w przyszłych naborach? 
NIE
2. Infrastruktura
Pytanie otwarte, prosimy udzielić odpowiedzi opisowej do 2000 znaków.  



Jakie ma Pani/Pan plany w zakresie rozwoju infrastruktury Akademii? 

Uważam, że budynek we Wrzeszczu powinien służyć wyłącznie Wydziałowi Grafiki, który już teraz ma największą liczbę studentów i pracowników dydaktycznych, a wszystko wskazuje, że tendencja ta ma charakter trwały. Poza tym dzielenie wydziałów między budynki w różnych częściach miasta uważam za błąd. Natomiast o planach poprawy warunków lokalowych piszę w swoim programie:

Program 2: Akademia ust. 9.

przyśpieszyć oddanie do użytku siedziby Wydziału Grafiki / adaptować piwnice Zbrojowni do potrzeb dydaktycznych Wydziałów Architektury i Wzornictwa

Nie udała się praktycznie żadna próba komercjalizacji nieruchomości uczelni. Przede wszystkim nie powiodły się plany komercjalizacji części pasażu Zbrojowni. Wiele otwieranych w niej wystaw, przy minimalizacji wydatków, nie osiąga odpowiedniej rangi artystycznej:

Program 3: Promocja ust. 4.

przyśpieszyć komercjalizację istniejącej kubatury poprzez wprowadzenie aktywnych rozwiązań marketingowych / adaptować dla komercjalizacji niewykorzystane pomieszczenia (w pierwszej kolejności podziemia Domu Angielskiego i kamieniczek)

Program 3: Promocja ust. 5.

nadać Zbrojowni Sztuki charakter i rangę ambitnej galerii, na miarę toruńskiego Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, wspieranej ze środków miejskich, Urzędu Marszałkowskiego i ze środków mkidn / w części pasażu zorganizować stałą wystawę prac wybitnego twórcy (na przykład obrazów Wojciecha Fangora finansowaną przez Fundację Rodziny Staraków)

We wszystkich gmachach gdańskiej asp brakuje niesformalizowanych przestrzeni wspólnych niewielkich barków/kawiarni, w których studenci i pracownicy mogliby spotykać się i rozmawiać w chwilach wolnych od zajęć albo tylko wypić kawę i kupić kanapkę: 

Program 3: Promocja ust. 10.

otworzyć we wszystkich gmachach uczelni kameralne bary/kawiarnie / wspierać organizacyjnie i finansowo niezależną studencką działalność kulturalną w tych miejscach (wystawy, koncerty, spotkania)
Pytania zamknięte, prosimy udzielić odpowiedzi tak / nie / nie mam zdania.
• Czy w Pani/Pana opinii nowy budynek Akademii mieszczący się w Gdańsku-Wrzeszczu powinien służyć jedynie Wydziałowi Grafiki? 
TAK
• Czy planuje Pani/Pan rozbudowę, wynajem lub inną formę zwiększenia powierzchni do użytku dydaktycznego dla naszej Akademii poza budynkiem we Wrzeszczu? 
TAK
• Czy Dom Angielski za Pani/Pana kadencji stanie się hotelem? 
TAK
• Czy planuje Pani/Pan usprawnienie działania i dostępności do Internetu w budynkach Akademii dla studentów i kadry?
TAK
• Czy planuje Pani/Pan stworzenie dostępnej dla studentów przestrzeni z dostępem do komputerów stacjonarnych wyposażonych w odpowiednie oprogramowanie, do skanerów i drukarek, tak aby studenci nie posiadający własnego sprzętu mieli możliwość realizowania zadań wynikających z programu studiów? 
TAK
• Czy przewiduje Pani/Pan zakup pakietów specjalistycznych programów komputerowych dla danych kierunków (np. PS, Autocad, etc.) dla studentów i kadry? 
TAK
• Czy przewiduje Pani/ Pan stworzenie kantyny/ stołówki dla studentów i kadry? 
TAK
• Czy widzi Pani/Pan potrzebę dofinansowania i doposażenia działu IT (nowe rzutniki, ekrany, etc. do wystaw i prowadzenia bieżącej działalności dydaktycznej)? 
TAK
• Czy planuje Pani/Pan rozwój lub przystosowanie istniejącej infrastruktury w związku z podwyższonym zagrożeniem związanym z konfliktem zbrojnym? 
TAK

​​​​​​​
3. Zagadnienia socjalne i pracownicze, bieżące funkcjonowanie uczelni.
Pytanie otwarte, prosimy udzielić odpowiedzi opisowej do 2000 znaków.


Jakie ma Pani/Pan plany w zakresie uporządkowania i poprawy zagadnień socjalnych i pracowniczych oraz zwiększenia bezpieczeństwa pracowników i studentów?  

Obowiązujący w gdańskiej ASP system wynagradzania za ponadplanowe, dodatkowe inicjatywy i prace drogą przyznawanych przez rektora nagród jest uznaniowy i arbitralny. O ujawnieniu wysokości nagród i ich związku z osiągnięciami naukowymi piszę w swoim programie:

Program 2: Akademia ust. 1.

upowszechnić listę punktacji przyznanej za działalność naukową /wprowadzić system nagród i gratyfikacji za najwyższe osiągnięcia naukowe / na podstawie wyników ostatniej ewaluacji wdrożyć rozwiązania ułatwiające wybór przedstawianych osiągnięć / delegować pracownika odpowiedzialnego za optymalizację wyników ewaluacji

Program 1: Finanse ust. 10.

wprowadzić czytelne zasady wypłacanie dodatków zadaniowych i motywacyjnych (oraz określić ich wysokości), tak aby stanowiły wynagrodzenie za dodatkową pracę 

Krzysztof Polkowski jako rektor gospodarował rozsądnie, ale zachowawczo, starał się gromadzić oszczędności. Wynagrodzenia pracowników dydaktycznych na tle uposażeń w polskich uczelniach plastycznych są wysokie, ale można je jeszcze zwiększyć:

Program1: Finanse ust. 8.

– przeznaczyć dodatkowe środki z subwencji ministerialnej na podwyżkę wynagrodzeń pracowników, uzupełnić subwencję dochodami własnymi (m.in. komercjalizacja Domu Angielskiego)

Obecnie uposażenia asystentów jest bardzo niskie i nie zależy od posiadanych przez nich tytułów naukowych: asystenci zarówno ze stopniem magistra, jak i doktora mają taką samą stawkę – 4685 pln. Dlatego proponuję:

Program 1: Finanse ust. 9.

– podwyższyć pensje asystentów ze stopniem magistra minimum o 10%, dopilnować aby w przypadkach, jeżeli zaistnieją, asystenci ze stopniem doktorskim otrzymywali pensję minimum 5762,50 PLN brutto

Widzę znaczne trudności organizatorów wystaw w ich realizacji i obsłudze. Obecnie w dużej mierze obciążają one pracowników dydaktycznych, którzy byli inicjatorami wystaw:

Program 3: Promocja ust. 9.

powołać na uczelni dział wystawienniczy / wesprzeć organizacyjnie i fizycznie inicjatorów wystaw / wprowadzić ruchome godziny pracy pracowników technicznych
Pytania zamknięte, prosimy udzielić odpowiedzi tak / nie / nie mam zdania.
• Czy planuje Pani/Pan stworzenie dla studentów ASP akademika/domu studenckiego? 
TAK–NIE
• Czy zobowiązuje się Pani/Pan do transparentności i jawności w kwestii przyznawania dodatków motywacyjnych, zadaniowych i uznaniowych dla pracowników? 
TAK
• Czy jest Pani/ Pan za utrzymaniem 7 godzinnego trybu pracy i systemu dni wolnych oraz skróconego czasu pracy w wakacje dla pracowników administracji? 
TAK
• Czy przewiduje Pani/Pan wyrównanie podstawy wynagrodzeń na równorzędnych stanowiskach np. starszy referent, specjalista, starszy specjalista? 
TAK
• Czy zobowiązuje się Pani/Pan do rocznego sprawozdania przed Senatem z wykonania Budżetu? 
TAK
• Czy uważa Pani/Pan, że młodsi pracownicy naukowo-dydaktyczni są nadmiernie obciążeni obowiązkami związanymi z pracą organizacyjną na rzecz wydziałów i planuje Pani/Pan podjąć działania, aby zmienić tę sytuację? 
TAK
• Czy planuje Pani/Pan zatrudnienie dodatkowego pracownika w dziale technicznym, co jest równoznaczne z odciążeniem obecnych pracowników w związku z wciąż wzrastającą ilością wystaw organizowanych przez Wydziały. 
TAK
• Czy planuje Pani/Pan skuteczne, systemowe rozwiązanie problemu miejsc parkingowych dla pracowników Wielkiej Zbrojowni? 
TAK
• Czy planuje Pani/Pan wprowadzenie dofinansowania dojazdów do pracy dla pracowników wybierających komunikację zbiorową? 
NIE
• Czy planuje Pani/Pan wprowadzenie pakietu medycznego dla pracowników? 
TAK
• Czy planuje Pani/Pan wprowadzenie pakietu Multisport? 
TAK
• Czy planuje Pani/Pan zwiększenie dostępności systemowej pomocy psychologicznej dla studentów i pracowników?
TAK
• Czy planuje Pani/Pan wprowadzenie większej ilości szkoleń z zakresu BHP, relacji między pracownikami i przełożonymi oraz między pracownikami a studentami? 
NIE
• Czy planuje Pani/Pan wdrożenie szkoleń i procedur związanych z bezpieczeństwem w kontekście zagrożeń związanych z konfliktem zbrojnym? 
TAK
• Czy planuje Pani/Pan podjęcie kroków mających na celu wprowadzenie uregulowań w statucie uczelni dotyczących stosowania feminatywów? 
TAK
• Czy planuje Pani/Pan utrzymanie funkcji osób będących rzeczni(cz)kami studentów oraz pracowników Akademii? 
TAK
4. Związki zawodowe. 
Pytanie otwarte, prosimy udzielić odpowiedzi opisowej do 2000 znaków.
Jaki jest Pani/Pana stosunek do związków zawodowych zakładanych na terenie uczelni? 
Pracownicy mają pełne prawo do zakładania związków zawodowych, popieram takie inicjatywy.
5. Debata wyborcza
Pytania zamknięte, prosimy udzielić odpowiedzi tak / nie / nie mam zdania.
• Czy zgadza się Pani/Pan na wzięcie udziału w publicznej debacie wyborczej, organizowanej przez ZZ Inicjatywa Pracownicza? 
TAK

You may also like

Back to Top