KARTA ZGŁOSZENIA KANDYDATA NA STANOWISKO REKTORA AKADEMII SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU
Imię i nazwisko zgłaszanego kandydata: Sławomir Witkowski
Uzasadnienie zawierające charakterystykę kandydata i opis jego osiągnięć.
Krótka notka biograficzna:
Urodzony w 1961 roku w Gdańsku. W latach 1981–1986 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku (dyplom w pracowni Cypriana Kościelniaka w 1986 roku). Współtwórca Nowej Ekspresji – najważniejszego ruchu artystycznego lat 80. w Polsce. Brał udział w słynnych wystawach polskiej transawangardy, m.in.: Ekspresja lat 80. (Sopot, 1986), Arsenał 88 (Warszawa, 1988), Co słychać (Warszawa, 1988). Wprowadził w latach 80. w przestrzeń wystawienniczą Polski Północnej grafikę barwną, przełamując monopol klasycznej grafiki czarno-białej. Uprawia malarstwo, grafikę artystyczną, rysunek i fotografię (prawie 50 wystaw indywidualnych, ponad 150 wystaw zbiorowych w Polsce i za granicą). Od 1986 roku zajmuje się też projektowaniem graficznym w reklamie – w latach 1995-2012 prowadził własne agencje reklamowe: IDEAMEDIA i DCN. W latach 1988–1998 współpracował z Teatrem Wybrzeże i Teatrem Miniatura w Gdańsku, Teatrem Miejskim w Gdyni i Teatrem Ekspresji Wojciecha Misiuro, projektując plakaty teatralne, wydawnictwa i scenografię.
1 marca bieżącego roku minęły trzydzieści cztery lata pracy naukowo-dydaktycznej Kandydata na gdańskiej Akademii.
01.03.1990 został zatrudniony na stanowisku asystenta w PWSSP w Gdańsku na Wydziale Malarstwa i Grafiki jako asystent w pracowni prof. Zdzisława Walickiego.
W 1998 uzyskał kwalifikację I stopnia (doktorat)
W 2002 kwalifikacja II stopnia (habilitacja)
W 2014 z rąk Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego otrzymuje tytuł profesora.
Przez ostatnie 17 lat pełnił na Wydziale Grafiki następujące funkcję kierownicze:
– 2007-2008 Kierownik Katedry Grafiki Projektowej
– 2008-2016 Prodziekan (dwie kadencje)
– 2013-2016 Kierownik studiów niestacjonarnych
– 2016-2024 Dziekan (dwie kadencje)
Zdobyte doświadczenie stawia Kandydata na miejscu jednego z najbardziej kompetentnych znawców problemów, potrzeb oraz dróg rozwoju Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku zarówno w wymiarze relacji wewnętrznych jak również w obszarze harmonijnej, efektywnej współpracy z polskimi uczelniami artystycznymi oraz międzynarodowymi instytucjami kultury. Fakt uprawiania przez Kandydata zarówno zawodu artysty jak również projektanta w znaczący sposób poszerza jego perspektywę rozumienia zagrożeń oraz szans rozwoju wyższego szkolnictwa artystycznego w czasach posthumanizmu, kolejnej rewolucji informacyjnej oraz totalnej ofensywy Sztucznej Inteligencji we wszystkich obszarach ludzkiego życia.
Umiejętności myślenia strategicznego, kompetencje zarządcze i organizacyjne oraz stała gotowość do współpracy z różnymi środowiskami reprezentującymi odmienne postawy twórcze i zawodowe: od specjalności grafiki artystycznej poprzez grafikę projektową kończąc na animacji i multimediach w sposób zasadniczy umożliwiły dynamiczny rozwój Wydziału Grafiki. Trafne analizy potrzeb szeroko rozumianej kultury wysokiej oraz rynku komercyjnego wpływały na decyzje zmian programu i organizacji studiów na kierunku grafika. Odpowiednia argumentacja dotycząca konieczności poszerzania oferty dydaktycznej wpływała na decyzje Rektora o zwiększaniu zatrudnienia. W czasie pełnienia funkcji dziekana w latach 2016-2024 zespół dydaktyków zatrudnionych na umowę o pracę powiększył się o 17 osób, z 30 do 47. Dodatkowo na stanowiskach asystenckich pracują osoby na umowach cywilno-prawnych – 6 osób. Zwiększenie kadry wynikało z konieczność rozbudowywania programów edukacyjnych, które były reakcją na zmieniające się realia rynku pracy związanego ze sztuką, projektowaniem graficznym, nowymi mediami oraz dynamiką zmian w obszarze nowych technologii informatycznych. Przedstawiając w największym skrócie rozwój Wydziału Grafiki inspirowany inicjatywami Kandydata należy wymienić:
– zwiększenie zatrudnienie o 22 osoby (z 30 do 52)
– utworzenie specjalności studiów Animacja – oddzielenie od Wydziału Rzeźby i Intermediów
– utworzenie trzeciej katedry – Katedry Mediów, a w ramach jej struktury powołanie takich pracowni jak:
1. Pracownia Podstaw Grafiki Interaktywnej
2. Podstawy Projektowania i Animacji 3D
3. Realizacja Filmu Animowanego
4. Podstawy Technologii Multimedialnych
5. Trzy Pracownie Fotografii: Podstawy, Artystyczna i Projektowa
– powołanie w strukturze Katedry Grafiki Projektowej całkowicie nowej Pracowni Identyfikacji Wizualnej – Projektowanie Systemowe
– utworzenie w strukturze Katedry Grafiki Artystycznej dodatkowych trzech Pracowni Rysunku i Malarstwa
– zainicjowanie, uruchomienie i opieka programowa studiów niestacjonarnych II st.
– uruchomienie stacjonarnych, jednolitych studiów magisterskich
– uzyskanie od PKA dwóch pozytywnych akredytacji dla kierunku Grafika
Ewaluacja – osiągnięcia Kandydata przyczyniły się do uzyskania przez naszą Uczelnię najwyższej kategorii naukowej A+: realizacja i wdrożenie Systemu Identyfikacji Wizualnej dla Instytucji, Spółek i Podmiotów Miasta Gdańska (efekt prac badawczych powołanego pod przewodnictwem Kandydata specjalnego Zespołu w składzie: prof. Sławomir Witkowski, dr Adam Świerżewski oraz studentki: Daria Jabłońska i Agata Bujko) otrzymała maksymalną ocenę ekspertów w niezwykle ważnym III Kryterium ewaluacji.
Potrzeba promocji Wydziału Grafiki a tym samym Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku doprowadziła do realizacji przekrojowych wystawy prezentujących osiągnięcia wszystkich dydaktyków związanych z kierunkiem Grafika tj. „Gdańsk w Szczecinie – TRAFOSTACJA Szczecin”, oraz dwóch jubileuszowych, całościowych prezentacji z okazji dziesięciolecia (2017) i piętnastolecia (2023) Wydziału. Kandydat wykorzystując swoje osobiste kontakty doprowadził do podpisania w Ułan Bator, w imieniu Rektora, dwóch międzynarodowych umów o współpracy: z Mongolskim Uniwersytetem Narodowym Sztuki i Kultury oraz z tamtejszą Akademią Sztuk Pięknych.
Mając świadomość wagi współpracy z interesariuszami zewnętrznymi dzięki osobistemu zaangażowani doprowadził do podpisania umów o współpracy z Urzędem Miasta w Gdańsku, Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego, Urzędem Miasta w Gdyni. W wyniku podpisanych porozumień skomercjalizowano efekty badań naukowych, których celem było opracowanie systemów identyfikacji wizualnej wymienionych instytucji oraz podmiotów samorządowych i gospodarczych od nich zależnych. Od prawie dziesięciu lat w ramach stałej współpracy studenci z prowadzonej przez Kandydata Pracowni Plakatu i Form Reklamowych realizują oprawę graficzną Muzycznego Festiwalu KONTRASTY Pomorskiej Filharmonii w Bydgoszczy. Mając świadomość znaczenia jakości kształcenia oraz rozwoju programów dydaktycznych zainicjował współpracę z najważniejszymi ośrodkami akademickimi – z dziekanami Wydziałów Grafiki: ASP w Krakowie, Warszawie, Katowicach, Łodzi, Wrocławia, UA w Poznaniu i AS w Szczecinie w formule ogólnopolskiego przeglądu osiągnięć pracowni zajmujących się szeroko pojmowaną grafiką cyfrową. Przegląd osiągnięć studentów i dydaktyków nosi nazwę „Cyfrowe Konfrontacje” i odbywa się co dwa lata w formacie biennale. W październiku br. będzie miała miejsce trzecia odsłona tego projektu, który jest finansowany z budżetu Zadań Kulturalnych gdańskiego Wydziału Grafiki.
Dbając o historię ASP w Gdańsku oraz dziedzictwo sztuk wizualnych tworzone i pozostawione przez wybitnych artystów, projektantów – profesorów gdańskiej uczelni w ramach działalności badawczo-artystycznej zainicjował i wydał drukiem czteroczęściową historię gdańskiej grafiki projektowej ujętej w formule rozmów, które z profesorami emerytami przeprowadzili ich uczniowie, profesorowie dzisiaj uczący na Wydziale Grafiki, to cykl: „Jeden na Jeden rozmowy profesorów” Marek Freudenreich vs Tomasz Bogusławski, Mieczysław Wasilewski vs Janusz Górski, Jerzy Krechowicz vs Jacek Staniszewski i Cyprian Kościelniak vs Sławomir Witkowski.
Najnowszym projektem realizowanym w ramach badań artystyczno-projektowych jest graficzne opracowanie dorobku krytycznego dr Zofii Tomczyk-Watrak zatytułowanego „Zapisane w pamięci. Style, formy, strategie”. Jest to wybór tekstów z lat 1989-2022 opisujących i analizujących twórczość ponad siedemdziesięciu artystów, którzy tworzyli obraz środowiska i tożsamość artystyczną gdańskiej Akademii, a których dokonania w sposób naturalny wpisują się w charakter i prestiż uczelni. Ich lista rozpoczyna się od twórców pokolenia Władysława Jackiewicza kończy się na czasach współczesnych i pokoleniu Piotra Wyrzykowskiego. Przy realizacji wydawnictwa udało się uzyskać porozumienie z dziekanami Wydziałów Malarstwa oraz Rzeźby i Intermediów.
Osiągnięcia dydaktyczne:
W latach 2007-2023 na Wydziale Grafiki był promotorem 197 prac dyplomowych (magisterskich i licencjackich).
Był opiekunem i promotorem postępowań doktorskich zakończonych nadaniem stopnia doktora:
dr Anita Wasik
dr Adam Świerżewski
dr Ada Pawlikowska
dr Magdalena Czajka-Cordoso
dr Natalia Uryniuk
W chwili obecnej opieka promotorska w postępowaniach doktorskich:
mgr Karolina Podoska (Międzywydziałowe Studia Doktoranckie)
mgr Agnieszka Leszczyńska-Mieczkowska (Szkoła Doktorska)
W latach 2011-2024 recenzował doktoraty, habilitacje i profesury w dwudziestu dziewięciu postępowaniach: doktoraty (7), habilitacje (12), profesury (10).
W 2023 roku dzięki środkom na badania statutowe przekazane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego wydał monografię swojej twórczości obejmującą 40 lat pracy artystycznej. Dzięki zgłoszeniu faktu jubileuszu przez Dyrektor CSW Łaźnia – Jadwigę Charzyńską – otrzymał w 2023 roku nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska w dziedzinie Kultury.
Monografia uzyskała pozytywne recenzje naukowe profesorów:
Andrzeja Batora (ASP Wrocław) i Macieja Buszewicza (ASP Warszawa).
Dzięki zgłoszeniu faktu jubileuszu 40-lecia twórczości przez Dyrektor CSW Łaźnia – Jadwigę Charzyńską – otrzymał w 2023 roku nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska w dziedzinie Kultury.
Swój czas i pracę w całości poświęca Uczelni i działalności artystyczno-projektowej.
Prywatnie ojciec trzech synów, w stałym związku małżeńskim od 1985 roku.