1: finanse
Główne założenia programu w 10 punktach
I. zachowując gospodarskie podejście do finansów, znacząco zwiększyć przychody
II. niezwłocznie powołać Fundację ASP w Gdańsku
III. w ramach Fundacji zbudować proste zasady organizacyjne i księgowe współpracy pracowników i studentów z instytucjami publicznymi i z biznesem + powołać pełnomocnika rektora do ich wdrożenia
IV. przyśpieszyć komercjalizację istniejącej kubatury + adaptować dla komercjalizacji kubaturę niewykorzystaną
V. rozwijać odpłatne studia na Wydziale Grafiki + dążyć do powołania studiów płatnych na kolejnych wydziałach
VI. zorganizować odpłatne studia dla studentów zagranicznych + zorganizować dla dydaktyków wyjazdowe kursy angielskiego
VII. zintensyfikować pozyskiwanie funduszy unijnych
VIII. przeznaczyć dodatkowe środki z subwencji na podwyżkę wynagrodzeń pracowników
IX. podwyższyć wynagrodzenie asystentów
X. ustalić czytelne zasady wypłacanie dodatków zadaniowych
Kontynuacja + Rozwój
Rozwinięcie głównych punktów programu FINANSE
1. Sytuacja finansowa uczelni jest dobra. Jednak za rządów Krzysztofa Polkowskiego nie udało się wprowadzić wielu obiecywanych przez niego w programach wyborczych cztery i osiem lat temu inicjatyw.
– zachowując gospodarskie podejście do finansów uczelni, znacząco zwiększyć przychody
2. Nie udało się powołać fundacji podległej ASP, niezbędnej do racjonalnego gospodarowania funduszami pozyskiwanymi przez uczelnię.
– niezwłocznie powołać do życia Fundację Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku
3. Za rządów Krzysztofa Polkowskiego nie udało się zlikwidować barier formalnych i ograniczyć biurokrację przy współpracy pracowników dydaktycznych i studentów z podmiotami zewnętrznymi.
– niezwłocznie zbudować proste i czytelne zasady organizacyjne i księgowe współpracy pracowników uczelni i studentów z instytucjami publicznymi i z biznesem / zmniejszyć biurokrację oraz wprowadzić jasne regulacje prawne porządkujące zasady tej współpracy i podział wynagrodzeń / powołać pełnomocnika rektora odpowiedzialnego za sprawną ich realizację
4. Nie udała się praktycznie żadna próba komercjalizacji nieruchomości uczelni: podziemia Zbrojowni stoją puste, w pasażu Zbrojowni jedynym komercyjnym przedsięwzięciem jest bożonarodzeniowy jarmark z produktami nie budującymi prestiżu Akademii, w Domu Angielskim udało się wynająć (za niewygórowane pieniądze) dwa piętra w kamieniczkach. Miesięczny przychód uczelni z tego tytułu wynosi około 50 tysięcy złotych, czyli zdecydowanie za mało.
– przyśpieszyć komercjalizację istniejącej kubatury poprzez wprowadzenie aktywnych rozwiązań marketingowych / adaptować dla komercjalizacji niewykorzystane pomieszczenia (w pierwszej kolejności podziemia Domu Angielskiego i kamieniczek)
5. Za rządów Krzysztofa Polkowskiego nie udało się utworzyć nowych kierunków studiów płatnych, a liczba studentów zagranicznych wnoszących opłaty za studia jest znikoma (17 osób – wszystkie zwolnione z opłat).
– rozwijać odpłatne studia na Wydziale Grafiki przy zachowaniu dwustopniowego systemu nauczania / dążyć do powołania studiów płatnych na kolejnych wydziałach / zorganizować odpłatne studia dla studentów zagranicznych o kierunku artystycznym
6. Nie podjęto żadnych kroków w celu organizacji odpłatnych studiów dla studentów zagranicznych. Znajomość języka angielskiego jest – przede wszystkim wśród starszych pracowników uczelni) wciąż niewystarczająca.
– zainicjować organizację odpłatnych studiów dla studentów zagranicznych / jako pierwszy krok n i e z w ł o c z n i e zorganizować nieodpłatne, intensywne i przede wszystkim profesjonalne kursy języka angielskiego dla dydaktyków (w formie tygodniowych wyjazdów szkoleniowych)
7. Nie udało się pozyskać istotnego dfinansowania z funduszy unijnych oraz pokrewnych źródeł (fundusze norweskie) i ich suma jest niewielka. Nawet największa planowana inwestycja uczelni: modernizacja i adaptacja budynku Wydziału Grafiki finansowana jest ze środków własnych.
– rozpocząć intensywne pozyskiwanie funduszy: zarówno unijnych i pokrewnych funduszy europejskich) / zwiększyć pozyskiwanie grantów krajowych (NCBiR, NPRH)
8. Krzysztof Polkowski jako rektor gospodarował rozsądnie, ale zachowawczo, starał się gromadzić oszczędności. Wynagrodzenia pracowników dydaktycznych na tle uposażeń w polskich uczelniach plastycznych są wysokie, ale można je jeszcze zwiększyć.
– przeznaczyć dodatkowe środki z subwencji ministerialnej na podwyżkę wynagrodzeń pracowników, uzupełnić subwencję dochodami własnymi (m.in. komercjalizacja Domu Angielskiego). Przeanalizować możliwość wypłaty dodatków – jednorazowych wynagrodzeń finansowanych z przychodów własnych Uczelni
9. Obecnie, po marcowych podwyżkach, wysokość uposażenia asystentów nie zależy od posiadanych przez nich stopni naukowych lecz od stanowiska pracy: asystenci zarówno ze stopniem magistra, jak i doktora zarabiają tyle samo – 4685 PLN brutto, podwyżka pensji zależy tylko od decyzji rektora.
– podwyższyć pensje asystentów ze stopniem magistra minimum o 10%, dopilnować aby w przypadkach, jeżeli zaistnieją, asystenci ze stopniem doktorskim otrzymywali pensję minimum 5762,50 PLN brutto
10. Obowiązujący w gdańskiej ASP system wynagradzania za ponadplanowe, dodatkowe inicjatywy i prace drogą przyznawanych przez rektora nagród jest uznaniowy i arbitralny.
– wprowadzić czytelne zasady wypłacanie dodatków zadaniowych i motywacyjnych (oraz określić ich wysokości), tak aby stanowiły wynagrodzenie za dodatkową pracę